SKORUPKI JAJ - WARTOŚCIOWE ŹRÓDŁO WAPNIA

W przypadku niedoborów wapnia niektórzy sięgają od razu po jego suplementy. Wapń jednak, jako niezbędny budulec kości, można odnaleźć w wielu produktach spożywczych. Część z nich, jak mleko roślinne, jest dodatkowo wzbogacona o ten minerał. Jednym z jego źródeł, dość nieoczywistym, są również skorupki jaj.

Niedobory wapnia dotyczą głównie osób na diecie bezmlecznej. Skutkiem braku tego pierwiastka w odpowiednich ilościach jest pogorszenie stanu kości i zębów, które są pozbawiane części wapnia na rzecz wykorzystania go w innych procesach. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, skąd można go uzyskać. Oprócz ryb (śledzie, sardynki), warzyw (brokuły, jarmuż, fasola), pestek i orzechów nieocenioną pomocą okazują się skorupki jaj. Dostarczają one również fluoru, który sprzyja wchłanianiu wapnia i wspiera kości.

Przygotowanie skorupek nie jest trudne:

  • Surowe jajka przed rozbiciem należy dokładnie umyć w ciepłej wodzie, najlepiej szczoteczką. Po rozbiciu również dokładnie je płuczemy i wkładamy do lodówki, układając oddzielnie, aby się nie skleiły. Po zebraniu większej ilości przystępujemy do kolejnych kroków.

  • Przed zmieleniem skorupek należy je wysuszyć, najlepiej na wolnym powietrzu. Gdy wyschły, mielimy je w młynku do kawy. Do mieszanki dodajemy sok z jednej cytryny (na trzy łyżeczki zmielonych skorupek). Wymieszane znów wstawiamy do lodówki na dwa dni - koniecznie w większym pojemniku lub wysokiej szklance, bo mieszanka się mocno spienia. Dodatek soku z witaminą C poprawia przyswajalność wapnia i wartości odżywczych.

  • Przygotowane skorupki są wartościowe przez 2 tygodnie. Dzienna dawka to ¼ małej łyżeczki dziennie (raz lub dwa razy, rano i wieczorem).