JAJKA A CHOLESTEROL

Liczne doniesienia medialne na temat poziomu cholesterolu w jajkach spowodowały, że wielu z nas ma z tym tematem skojarzenia przynajmniej ambiwalentne, a przeważnie negatywne. Czas, aby zweryfikować mit o bezwzględnym cholesterolu, rzekomo grożącym układowi krwionośnemu przez konsumpcję jaj.

Nowe badania opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition dowiodły, że spożywanie jajek z umiarem nie zwiększa ryzyka chorób układu krążenia. Naukowcy badali związek między spożyciem jaj a chorobami sercowo-naczyniowymi u 21327 uczestników z Physicians Health Study. Rezultatem badań było stwierdzenie, że spożycie jajek nie wiązało się z zawałem serca lub udarem mózgu.

Dla uzyskania optymalnej wartości odżywczej ważne jest spożywanie odpowiedniego rodzaju jaj. Najlepszym wyborem są jajka z ferm organicznych lub od kur zagrodowych, hodowanych samodzielnie, nie na skalę przemysłową. Jaja z hodowli przemysłowych, pochodzące od kur stłoczonych w klatkach i karmionych ziarnem z chemicznym opryskiem, mają negatywnie zmieniony skład chemiczny.

Jednym z największych nieporozumień w branży ochrony zdrowia jest to, że jedzenie żywności z wysokim poziomem cholesterolu zwiększa ryzyko chorób układu krążenia. To wątroba jest odpowiedzialna za około 90-95% dziennej produkcji cholesterolu, nie pożywienie. Więc żywność zawierające cholesterol w większych ilościach nie ma aż tak wielkiego wpływu na poziom cholesterolu we krwi, jak zwykło się rozgłaszać. Dla przykładu, jedno jajko zawiera 360 mg cholesterolu. Prawdziwą przyczyną nadmiernie zwiększonego stężenia cholesterolu jest zbyt częste spożywanie przetworzonych produktów: mięs, zbóż i cukrów.

Odpowiedni poziom cholesterolu pomaga systemowi immunologicznego w ochronie organizmu. Obniżenie tego poziomu lekami może prowadzić do pewnej dysfunkcji działania mechanizmów odporności organizmu. Potwierdza to szereg analiz medycznych. Dodatkowo wiele badań dowodzi, że podwyższone stężenie cholesterolu nie jest tak wielkim czynnikiem ryzyka chorób serca, jak przyjęło się uważać. W rzeczywistości badania wykazały, że osoby z najniższym stężeniem cholesterolu mają wyższy wskaźnik śmiertelności i umierają wcześniej, niż ci, u których stwierdzono podwyższony poziom cholesterolu!

Warto poznać najważniejsze korzyści i funkcje, jakie spełnia cholesterol w organizmie:

  • wspomaga układ odpornościowy w zwalczaniu infekcji

  • stanowi składnik kwasów żółciowych

  • jest podstawą do wydzielania hormonów: estrogenu, progesteronu, testosteronu i kortyzolu

  • jest jednym z budulców błon wszystkich komórek w ciele

  • umożliwia komórkom mózgu tworzenie synaps – swoistych mostów, które pomagają komórkom mózgowym komunikować się ze sobą

  • jest potrzebny w syntezie witaminy D3



W rzeczywistości od wielu lat ogromna liczba badań naukowych potwierdza pozytywny wpływ cholesterolu na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Opisano to m.in. w następujących artykułach naukowych:

1. Krumholz H.M. i in., Lack of association between cholesterol and coronary heart disease mortality and morbidity and all-cause mortality in persons older than 70 years, “Journal of the American Medical Association” 272, s. 1335-1340, 1990 r., dostępny na: http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=388175
(tylko dla zalogowanych użytkowników)

2. Ravnskov U., High cholesterol may protect against infections and atherosclerosis, “Quarterly Journal of Medicine” 96, s. 927-934, 2003 r., dostępny na: http://qjmed.oxfordjournals.org/content/qjmed/96/12/927.full.pdf

3. Jacobs D i in., Report of the conference on low blood cholesterol: Mortality associations, “Circulation” 86, s. 1046–1060, 1992 r., dostępny na: http://circ.ahajournals.org/content/86/3/1046.full.pdf+html?sid=9f3da42f-0ef3-431e-842b-f9d0e9b4f209